Toen de Marantz CD-7 in 1998 eigenlijk min of meer onopgemerkt op de markt kwam, was het al weer enige tijd geleden dat Marantz met een echte high-end cd-speler vertegenwoordigd was. De Marantz CD-14 was het toenmalige topmodel en hoewel dit een goede cdspeler is, praten we , wanneer we het over de Marantz CD-7 hebben, toch over een heel andere categorie. Op mijn vraag waarom het eigenlijk zo lang heeft geduurd tot Marantz weer met een echte high-end cdspeler op de markt verscheen, antwoordde men dat men voor de Marantz CD-7 bewust ruim de tijd heeft genomen. Men was bezig een aantal product statements te ontwikkelen en de Marantz CD-7 was daar een van.
De aandacht ging ook naar home theater apparatuur en andere zaken uit. De aandacht kon dus ook niet exclusief op cdspelers gericht zijn. Omdat men zich tegelijkertijd bewust was van het feit dat het de laatste high-end 16-bit speler zou zijn, heeft men ook rustig de tijd voor het ontwerp genomen. Dit uit zich in een compromisloos ontwerp. Niet alleen waar het de constructie van de behuizing betreft, die is zwaar en degelijk met voor het digitale en analoge deel een aparte, afgeschermde voeding. Compromisloos vooral waar het de constructie van de digitale filters betreft.
Champagnekleurig bunker.
De Marantz CD7 lijkt wel een bunker. Ook de vorm doet daar aan denken. De speler oogt niet alleen robuust, hij is het ook. Hij weegt 16 kilo en is alleen in champagne kleur te krijgen. De speler is voorzien van ongebalanceerde en gebalanceerde analoge outputs. Ook heeft het apparaat een drietal digitale outputs, waarvan er twee van het coaxiale en een van het optische type zijn. Eenzelfde verdeling zien we aan de inputkant: twee coaxiale ingangen en een optische toslink. De Marantz CD-7 is dus ook als DAC voor andere bronnen te gebruiken.
Tijdens het luisteren valt op dat de Marantz CD-7 een zeer gecontroleerd geluid laat horen. Deze controle vertaalt zich in een enorme luisterrust. Het is niet moeilijk om lang onafgebroken naar deze speler te luisteren. Wel ben ik snel klaar met mijn experimenten met de dire verschillende filterposities. Stand 1 (slow roll-off) klinkt duidelijk het best. In de andere standen, klinkt de speler weliswaat warmer, de definitie van het laag is dan ook minder. Nietteman, biedt een dergelijke voorziening wel de mogelijkheid om bij zeer gemeen klinkende cd's de klank wa te verzachten. De filteropties werken dan min of meer als een soort subtiele digitale toonregeling.
Een verrassende plaat die ik de laatste tijd regelmatig draai bevestigd dit. 'Shallow and profound' van het negentienjarige Hongaarse talent YOnderboy is ondanks de letterlijke mix van stijlen een muzikale eenheid die mij sterk aan het muziek van DJ Shadow doet denken. De soms lome triphop klinkt dan ook heerlijk 'relaxed'. Een aantal bewerkingen van klassieke songs waaronder Herbie Hankcocks 'Cantaloupe Island' en 'Riders in the Storm' van The Doors passen naadloos in deze muzikale stijlenkaart. 'Shadow and profound' is voor ht grootste deel op de PC in elkaar gezet, toch klinken de akoestische instrumenten erg natuurlijk en is het geluid behoorlijk transparatn. Iets waar de Marantz CD-7 zeker een belangrijk aandeel in heeft. Dezelfde CD klinkt op goedkopere en mindere cdspelers al snel vrij plat.
Nieuwe sound
De Marantz CD-7 is een mooie cd-speler met een voor Marantz duidelijk nieuw geluid. Was de klank van eerdere cdspelers tot en met de Marantz CD-14 te karakteriseren als vriendelijk tot warm, bij de Marantz CD-7 is dat niet zo. Deze cdspeler heeft nog steeds een aangenaam geluid (bij alle filterstanden) maar klinkt zeker niet warm. De Marantz CD-7 heeft een veel neutraler geluid dan zijn voorgangers. Een eigenschap die mij persoonlijk zeer kan bekoren. Wat vooral erg meevalt, is de prijs. 13500 gulden is veel geld, maar gelet op het transparante geluid en de diepe en muzikale soundstage zeker niet duur. Inmiddles zijn er meer goede cdspelers in deze prijs-categoire, maar de Marantz CD-7 behoort wel tot een van de betere. Een dergelijke aanschaf is mijns iniznes ook op dit moment, met digitale audio van hoge resolutie (van nota bene de Marantz SA-1 van Marantz zelf) als een langzaam beginnende realiteit, zeker te rechtvaardigen.
Met de Marantz CD-7 koopt u een product dat tot de top van de 16-bitstechniek behoort. De superaudio cdspelers zijn nog van de eerste generatie en van de eerste generatie DVD-Audio spelers horen we pas in september, als de beveiliging niet voordien gekraakt wordt.
Met een top cdspeler als de Marantz CD-7 koopt u front-end waarvan u zeker weet dat u nog jaren plezier zult hebben. Het 16-bits medium is voorlopig nog alomtegenwoordig dus aan software is de komende jaren nog geen gebrek. De nieuwe formaten moeten zich eerst commercieel nog maar eens beweijzen.
Musichome.